donderdag 2 januari 2014

Januari Minimummaand


Vandaag op de laatste dag van het jaar heb ik mij dan voorbereid op een maand minimaliseren. Ik volg hierbij de Firma Fluitenkruid aan wie het idee ontsprongen is. Ik wil vooral van die voorraden uit mijn kast af.  Ik heb nog 2 flessen wijn  uit mijn kerstpakket A (dit pakket ontving ik door mijn vakantie pas na de kerst, anders was het wel al op geweest) en nog 500 gr. Gerookte zalm uit kerstpakket B ( ingevroren dus ik hoef het niet direct op te maken, bovendien heb ik de afgelopen week de andere 500 gr opgegeten, dus ik hoef even geen gerookte zalm.) Kerstpakket C bestond uit VVV bonnen waarvan ik Blue Suède Shoes heb gekocht en kerstpakket D was een giga pakket met allemaal vreetspul waarvan ik het meeste op 1e kerstdag bij de koffie c.q. borrel aan de hele familie heb geserveerd. Ik heb nog wat vage soepstengels, keiharde toast en blikjes over. Maar verder heb ik gewoon veeeeeeel in voorraad.
Ik heb vandaag na mijn werk maar eens een weekmenu opgesteld aan de hand van mijn voorraadkast en boodschappen gedaan.
Ontbijt: yogurt met musli of havermout met melk ( pak houdbare melk gekocht voor 65 cent) Bovendien heb ik nog wat oud brood waar ik wentelteefjes van kan maken met datzelfde pak melk.

Lunch: op het werk noodlesoup, thuis tonijnsalade met stokbrood of een eitje met paprika en tomaat, blz 87 uit het kookboek Plenty ( afbakstokbrood gekocht ad 39 cent en 2 x yum yum ad 36 cent)
Diner:

Woensdag/donderdag: paella
Vrijdag: ravioli broccoli en roomsaus
Zaterdag: gourmet uit de diepvries met stokbrood en tomatensla ( 2e afbakstokbrood ad 39 cent)

Zondag: visje met gebakken aardappelen en sperziebonen
Maandag en dinsdag Rijst: met paprika ui en pompoen. Dit is een variatie op het recept op blz 87 van Plenty

Woensdag en donderdag: Het blik Unox erwtensoep (met stokbrood ad 39 cent,) dat ik vorig jaar mocht ontvangen bij de Nieuwjaarsduik in Scheveningen. Samen met een Unox muts voor 3,50 inschrijfgeld. Deze keer doe ik natuurlijk niet mee. € 3.50 Daar kun je een week van eten! (0.65 +0.39+0.39+0.36+0.36= € 2.15) 
Ik heb vandaag nog € 37,10 in mijn beurs en ik wil er zo lang mogelijk mee doen. Normaal geef ik € 100,- per week uit. Alles wat ik deze maand bespaar ga ik investeren in kleine Cordaid projecten. Dit wou ik eigenlijk al doen in de Geefmaand November maar toen is het er niet van gekomen. Met Cordaid projecten help je iemand, maar je bent je geld ook aan het investeren. (o.k. tegen 1,5 % per jaar wordt je er niet echt rijk van, maar je helpt er ook  iemand mee)

Nu heb ik natuurlijk een makkelijk maandje met een super gevulde voorraad- koel-, en ijskast. Bovendien heb ik al twee kaartjes voor toneelvoorstellingen in de Koninklijke Schouwburg ( met garderobe en pauzedrankje) en twee uitnodigingen voor openingen van exposities van een vriend in een museum en in een galerie. Bovendien heb ik de cursus Colums schrijven waar ik op 25 januari mee begin ook al betaald.
Dat worden heel wat projecten voor Cordaid deze maand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten