donderdag 5 maart 2015

Oh, happy days

Wat was het weer een fantastische week. Niet alleen is het aangifteprogramma van de Belastingdienst eindelijk online gegaan en is mijn riool eindelijk gemaakt. Maar ook het nieuwe boek van Gretchen Rubin is uitgekomen.

Ikzelf had het nog helemaal niet door. Wel natuurlijk dat het inkomstenbelastingprogramma nu eindelijk eens beschikbaar kwam. Want nu kan ik ook voor Jan en Alleman de aangifte gaan verzorgen. ( En ja, vaak staat kapitaalverzekering aangevinkt, maar er is niets ingevuld. Je moet het invullen, maar in veel gevallen valt je kapitaalverzekering onder een vrijstelling. Wil je meer info? Wordt dan klant, maar liever niet bij mij, want ik heb het al druk genoeg en er moet ook nog tijd overblijven om een beetje te lanterfanteren ) En dat het riool gemaakt is had ik meteen door, het stinkt niet meer in huis en je kunt gewoon de wc doortrekken en de gootsteen gebruiken, wat best wel handig is. 

Maar ik bedoel dat boek van Gretchen Rubin. Ik wist niet dat er een nieuw boek uitkwam maar de Biobloghurt wees mij hierop. Ongeveer 2 minuten later had ik het nieuwe boek besteld. Ik heb namelijk enorm veel plezier beleefd aan haar eerste boek: The Happiness Project.  

In dit boek gaat ze op zoek naar het geluk en maakt daar een soort wetenschappelijke zoektocht van. Haar zus reageert als volgt, over haar bevindingen over geluk: het zegt meer hoe jij je op deze  zoektocht naar geluk stort over jou, dan over geluk. Dit sprak mij erg aan omdat ik ook altijd bezig ben om mijn leven en bezigheden probeer te verbeteren. Dit is niet omdat mijn leven zo ellendig is en ik niets zinnig heb om te doen. Maar het is iets dat bij mij hoort, om constant op zoek te gaan naar verbetering. Ik voel mij Alive, als ik mij bezig houd met mijn ontwikkeling. En ik heb het idee dat ik stilsta als ik niets nieuws leer of onderneem. Daarom is dit ook de tweede zin uit mijn missieverklaring: Ik blijf mezelf ontwikkelen door het lezen van boeken en volgen van cursussen.

Haar tweede boek ( Happier at Home) vond ik een herhaling van het eerste maar ik vond de kaft heel vrolijk. Ik heb dan ook vogelhuisjes in alle kleuren aangeschaft en aan de schutting gehangen. Als het ging waaien maakte dit echter zo’n klere herrie van het getik van de huisjes op de schutting, dat ik snel de vogelhuisjes ervan af heb gehaald en op een tafel voor het raam heb geplaatst. Gelukkig zijn ze nu rustig en zien ze er nog even kleurrijk uit. .

In haar nieuwste boek Better than Before, Mastering the habits of our everyday lives gaat het over gewoontes, het heet: Het gaat er in de inleiding om dat als iets eenmaal een gewoonte is geworden, dat het dan ook niet meer moeilijk is om te doen. Je doet het gewoon, op de automatische piloot en stelt het niet meer ter discussie. (dit doet mij denken aan een blog maar ik weet de context niet meer, De Verdubbeldame vast wel, want het ging over haar.) Je maakt een lijstje met je gewoontes, en kijkt welke gewoonte je wil veranderen.  Ze heeft een top 7 lijstje met  gewoontes die we het liefst zouden veranderen:
1.  Eten en drinken ( stop met suiker, eet meer groente en drink minder alcohol)
2.  Regelmatig bewegen (Meer)
3. . Sparen, uitgeven en geld verdienen (op een zinvolle manier.)
4.  Ontspanning en vermaak ( geen tv, mobiel uit, meer tijd in de natuur doorbrengen, genoeg slapen, cultiveer stilte )
5.  .Stop uitstelgedrag, krijg meer gedaan ( speel een instrument, werk zonder onderbreking, leer een taal, schrijf een blog ( ja vooral jij, anoniem))
6.  .Schoonmaken en organiseren en vereenvoudigen ( maak het bed op archiveer regelmatig, stop je sleutels altijd op dezelfde plaats)
7.  .Verdiep je relaties met andere mensen en God. ( bel vrienden, vrijwilligerswerk, meer sex, ga naar een kerk, breng meer tijd door met familie)


De volgende keer bericht ik meer over Gretchen Rubins nieuwste boek, want dan heb ik er vast meer in gelezen. Deze zondag ga ik naar de Waanzinnige lunch in de bibliotheek. Er komen 5 schrijvers ( waaronder Ronald Giphard, Bart Charbot en Yvonne Keuls ), er zijn 5 tafels en de lunch bestaat uit 5 gangen. Bij iedere gang krijg je als tafel een nieuwe schrijver aan tafel die vertelt over zijn/haar laatste boek. En de lunch wordt verzorgd door Paul van Waarden, dus het eten zal vast wel lekker zijn. Een minpuntje is dat ik nog even snel die 5 boeken wil lezen, en ze gaan allemaal over waanzin, niet mijn favoriete onderwerp.( Twee boeken gaan over seksueel misbruik van jongeren, en één over een psychopatische chirurg, daar word ik niet erg vrolijk van.)  Dus meer tijd voor Gretchen Rubin zit er even niet in. 

1 opmerking:

  1. Ha, vooral punt 7 vind ik erg leuk: Verdiep je relatie met God, heb meer sex (dat zou je er uit kunnen opmaken, tenminste) :-)

    Wat ga je hard met al je verbeterboeken! Ik herken die verbeterdrang, en alle zeven punten komen me bekend voor... :-)

    Ben vandaag begonnen met punt 6, nog geinspireerd door al die blogs (van jou en anderen) over de methode - Kondo. Zonder dat boek gelezen te hebben, weet ik nu dat ik me bij elk voorwerp moet afvragen of het joy sparkt, en dat is wel lollig om te doen. Punt 5 is ook nog een aandachtpuntje. Op de rest heb ik al veel vooruitgang geboekt de laatste tijd, maar door het meer bewegen, de natuur ingaan, cultiveren van stilte, etc. komt het weer wat minder van bloggen...

    Die Waanzinnige Lunch klinkt intrigerend!

    BeantwoordenVerwijderen